Super Sjølyst-utstilling 2019

I 2018 hadde Sjøen for Alle en utstilling med eldre båter fra 1950- og 1960-tallet som sto utstilt på Sjølyst i båtmessens glansdager. I 2019 gjentas suksessen – med Vest-Agder Museets og gjerne også DIN hjelp!

19 båter og 1 støpeform allerede på plass
Det er allerede nå satt av plass til 18 båter og 1 støpeform fra Vest-Agder Museet i utstillingen. De kommer blant annet med ei Ancas 8′ jolle, en Fjord Olympic Sport på 21 fot samt båter fra Selco, Skibsplast, KMV og Herwa. Jan Egil Hansen ved museet forteller:

– Fellesfaktoren er at båtene er norskproduserte og viser et utrolig spenn. Båtene er enten restaurert eller veldig flotte originaler. Vest-Agder-museet vil ta vare på og formidle norsk plastbåthistorie, for dette var en stor og viktig industri i Norge som hadde internasjonalt renommé. Båtene som stilles ut viser den store variasjonen i form og design, og skal være representativ for industriens gullalder.

Fjord Olympic Sport 21. Originalbrosjyre fra Fjord. Foto: Vest-Agder-museet


Vi trenger din drahjelp og din båt
Sjøen for Alle 2018 ble besøkt av 27.000 båtinteresserte, og mange stakk innom Sjølyst-utstillingen som oppviste nordisk båtdesign- og byggekunst på høyt nivå. Utstillingen ble laget i samarbeid med Vest-Agder Museet, Oslofjordmuseet og privatpersoner som stilte sjeldne eksemplarer til disposisjon. Har du en godt bevart norsk båt fra 50-90-tallet, eller en serie båtmotorer? Da vil vi gjerne høre fra deg.

Også i 2019 skal Norges største båtmesse skape en unik, nostalgisk utstilling med båter og båtmotorer. Det å stille ut en privat båt i Sjølyst-utstillingen er gratis, og bidragsytere får utstillerkort og 10 fribilletter til familie og venner. Interessert? Ta gjerne uforpliktende kontakt med oss for å få vite flere detaljer.

Klikk på linken her: Sjølyst-utstilling 2019

Ancas 8′ og 12′ plastjoller. Bildet er tatt av Ancas sitt lager på Tromøy ca. 1955. Foto: Terje Lunder/Vest-Agder-museet

Gjør gråstein til gull
Jan Egil Hansen ønsker å gjøre folk bevisst på at gamle båtklassikere kan få et nytt liv med rett innsats. Han oppfordrer publikum å tenke seg om før de vraker den gamle båten sin, og tipser om at det kan være smart å gå på skattejakt i gamle båtnaust der det kan stå gråstein som med innsats lett kan bli til gull.

– Vi satser på at utstillingen på Sjøen for Alle 20. – 24, mars blir en flott møteplass for både eiere, entusiaster, eksperter og nysgjerrige som ønsker å slå av en båtprat med folk som sitter med unik kunnskap på feltet.

Jan Adalberon i Skibsplast Seamaster 15′ under Vest-Agder-museets årlige regatta for klassiske plastbåter. Båten ble restaurert av Jan Strand, mens motoren ble restaurert av Jan Adalberon. Båt og motor vil delta på utstillingen på Sjøen for Alle 2019. Foto: Arve Lindvig/Vest-Agder-museet

Ancas 12 fots jolle – en av favorittene
– En av Hansens egne favoritter, er en sjelden Ancas 12 fots jolle. Modellen er en av de første serieproduserte plastbåtmodellene i Norge. Den kom i 1954, og er støpt etter Marco-metoden som innebærer at den støpes ved hjelp av både hann- og hunnform. Hansen sier:

Vest-Agder-museets Ancas 12′ plastjolle klar for avreise til Lillestrøm. Foto: Jan Egil Hansen/Vest-Agder-museet

– Begge formene ble smurt med gelcoat og glassfibermatter ble lagt på hannformen. Hunnformen ble deretter senket over hannformen, og det ble fylt polyester langs en slags takrenne montert på hannformen. Ved hjelp av vakuum ble polyesteren sugd opp mellom hann- og hunnformen. Dette gjorde at støpet fikk like fin finish på innsiden som på utsiden. Det er en svært komplisert og kostbar produksjonsmetode, og Ancas var den eneste båtprodusenten i Norge som produserte båter på denne måten.

 

Share this: