Norgespremiere fra Cormate

Hva med en sporty, pastellfarget oppmerksomhetsmagnet? På Sjøen for Alle kan du ta en nærmere titt på flere Cormate-modeller; blant annet Chase 34 som blir vist frem i Norge for aller første gang.

Chase 34 – sjøens svar på Range Rover og Porsche Cayenne
Cormate Chase 34 har kun vært vist på båtmessen i Cannes tidligere, der den hanket inn en velfortjent 2. plass i det prestisjefylte “Concours d’Élégance”. Det er en sporty modell som kombinerer effektiv fremkommelighet i all slags sjø med eleganse og høy ytelse. Chase 34 er svært allsidig og brukervennlig, og den har Hydro Design’s racing-gener i behold. Gode forutsigbare sjøegenskaper og evnen til å kunne opprettholde høy hastighet selv i grov sjø har hatt høyeste prioritert under designprosessen. Egil Ranvig i Cormate utdyper:

– Skroget er konstruert med et ekstremt lengde- og breddeforhold på 4:1 og hele 24,5 graders dyp v-bunn. Utstillingsbåten på Sjøen for Alle har en toppfart på 65 knop med twin Mercury 370 hk V8 diesel. Med de største bensinmotorene er toppfarten over 80 knop. Topphastighet med singel 370 hk diesel er på hele 44 knop. Da er forbruket så lavt som 1,2 l/nm ved planingshastighet og 2,2 l/t ved 5 knop.

Cormate Chase 34 har kun vært vist på båtmessen i Cannes tidligere. Nå blir vist frem i Norge og på Sjøen for Alle for aller første gang.

Bygget med I-Performance teknologi
Chase 34 er bygget med Cormate “I-Performance” teknologi. Dette er en vektoptimal semi-sandwich konstruksjon som er bygget opp av retningsoptimaliserte unidireksjonale fiber og vinylester matrix. Infusjon produksjonsteknikk er benyttet for optimal glassprosent og støpekvalitet. Resultatet er svært høy styrke i forhold til vekt.

Les også: Axopar med rå nyhet »

Velkjent trekløver får økt toppfart og lavere forbruk
De tre andre modellene Cormate med Egil Ranvig i spissen stiller ut på Sjøen for Alle, er Super Utility 23 med 350 hk V8 Mercruiser inboard. Deretter Utility 23 med nye interiørfarger og den nye V8 Mercury outboardmotoren, pluss den tidløse klassikeren T-27. Egil Ranvig sier:

– I 2019 kan vi tilby disse modellene med “I-Performance” skrog bygget på samme måte som hos storebroren Chase 34. Dette vil kunne gi alle modellene økt toppfart og lavere forbruk. Cormate har solgt flere båter for 2019 enn tidligere år, trolig på grunn av den fantastiske sommeren 2018. Nå på nyåret har vi også notert oss økt optimisme fra kundene.

Klassikeren T-27 tilbys nå med “I-Performance” skrog som vil gi alle modellene økt toppfart og lavere forbruk.

Inboard-modell stadig mer populær
Egil Ranvig forteller at Cormate har hatt stor suksess med den nye Utility-serien, men at dårlig tilgang på de nye V6 og V8 Mercury utenbordsmotorene har ødelagt en del for salget. Derimot har salget av inboard-utgaven “Super Utility” økt, stikk i strid med trenden ellers.

– Mange har nok merket seg at inboard-båtene med sitt lave tyngdepunkt er stødigere stilleliggende og vesentlig mer lettkjørte i høye hastigheter. Inboard motorene gir i tillegg bedre utnyttelse av badeplattformen og benkområdet bak. Mange synes nok også inboard-versjonen vår er mer elegant. Argumentet med lavere driftskostnad med en outboard er heller ikke nødvendigvis riktig – hos oss koster service cirka det samme og båter med inboardsmotorer har lavere forsikringspremie.

Cormate Utility 10

Glade fargetrender og kule undervannsdroner
Cormate-båtene kjennetegnes av delikate pastellfarger, og dette videreføres i 2019. Egil Ranvig sier at kundene generelt sett er blitt mer vågale og tør i større grad å eksperimentere med ulike farger både på interiør og skrog. Han understreker at Cormate spesialtilpasser farger og materialer for hver enkelt kunde.

– Av trender innen ekstrautstyr ser vi at stadig flere ønsker seg både større kartplottere og baugpropell – også på de mindre båtmodellene våre. Etter hvert som undervannsdroner blir rimeligere har vi tro på at fritidsbåter vil bli benyttet som plattform for oppdagelsesferder under vann. 90 % av kysten vår har aldri blitt undersøkt av mennesker, så droner har potensiale til å kunne bli en båtaktivitet som engasjerer hele familien.

– Det åpne, brukervennlige layoutet på Cormate-båtene er spesielt godt egnet til denne typen aktivitet, så vi vil helt klart teste ut bruk av droner fra våre båter med tanke på fremtidig tilpasninger for denne aktiviteten.

 KJØP BILLETT 

Dette bør du vite om Cormate
Cormate-båtene er high-end kvalitetsprodukter som ofte sammenlignes med Chris-Craft og Windy. Selskapet Hydro Design som produserer og utvikler båtene ble grunnlagt av Egil Ranvig i 1985. De 15 første årene utviklet og produserte selskapet Hydrolift-båtene, tegnet og konstruert av Egil Ranvig.

Produksjonsrettighetene ble solgt til den profilerte og senere avdøde (båtulykke) forretningsmannen Erik Henriksen i 1999, men dette selskapet gikk senere konkurs og Egil Ranvig fikk tilbake rettighetene.

I 2002 ble varemerket og produksjonsrettighetene solgt på ny til designeren og forretningsmannen Bård Eker, og samtidig begynte planleggingen av de nye Cormate-båtene. I Hydrolift perioden ble det også produsert racingbåter som satte verdensrekorder og vant EM- og VM-titler i Offshore Racing.

Det er denne kunnskapen og disse racing-genene som i dag gjør at Cormate-båtene har ekstremt gode sjøegenskaper, i tillegg til å være både raske og uvanlig lettdrevne. Den avanserte konstruksjonen gjør båtene svært myke og behagelige i høy sjø, men også svært presise og sporty med mengder av kjøreglede.

 

Share this: