EL-båt & EL-garasje

EL-båt er ikke noe nytt under solen. Men en el-garasje som drives av vind og sol og lader både båten og Teslaen..? Det får du se på Sjøen for Alle.

Norgespremiere for elektrisk fiskebåt fra Litauen
Det er selskapet UAB VM Production som tar med seg både EL-båt og EL-garasje til Lillestrøm 20.-24. mars. Selskapet ble etablert i 2012, og så langt har de produsert rundt 10 modeller i ulik størrelse beregnet på ulik bruk. Modellen de tar med seg til Norge på båtmessen, heter VM900 FISHER, er 9 meter lang og drives av en elektrisk motor av merke Siemens som lades av vind og sol. Toppfart ligger på mellom 9-12 knop.

Lades fra 0 til 100 % på 7 timer
VM900 FISHER leveres med 1 batteripakke som standard som varer i 4 timer avhengig av forhold som bølger, strøm, vind, hastighet m.m. Selskapet selger en ekstra batteripakke som forlenger seiltiden til 8 timer. Båten jobber for å lade batteriene på heltid – både når den er i sjøen og når den ligger ankret. For nattforhold og null bris, har båten en ekstern plugg for landlading. Båten lades fra 0 % til 100 % på 7 timer, sier selskapets eksportsjef Šarūnas Danilavičius.

Komforten godt ivaretatt – rom for 4
Fiskebåten VM900 FISHER er designet for å være et praktisk fiskefartøy, men produsenten UAB VM Production har ikke glemt komforten underveis. Båten har toalett og dusj, og interiøret rommer sofa, gassbrenner og vask med drikkevann. drikkevann med vask. Pluss et lite oppholdsrom og to sengeplasser – med mulighet for ytterligere to. Kjekt å vite for staute norske vinterfiskere, er at den blir godt oppvarmet – og tilsvarende avkjølt på hete sommerdager.

Verdenspremiere for elektrisk garasje
Det siste året har selskapet UAB VM Production også utviklet en elektrisk garasje som vil stå utstilt på Sjøen for Alle 20.-24. mars. Šarūnas Danilavičius forteller at den er designet for bruk av både båter og biler, og i liket med fiskebåten drives garasjen av vind og solenergi som igjen videreføres til bilen.

Hver garasje lages på bestilling, og den selges i moduler hvilket gjør at kunden kan oppføre den selv dersom ønskelig. Men han anbefaler at den settes opp av profesjonelle.

– Vi er veldig spent på responsen på både båten VM900 Fisher og garasjen. Nordmenn er opptatt av miljøet, og en skulle tro at mange som benytter EL-bil kan tenke seg å supplere med en garasje som drives helt naturlig. Garasjen har flere bruksområder, og kan selvsagt også plasseres utaskjærs og benyttes som ladebank for miljøbevisste som driver med oppdrett av sjømat og trenger påfyll av energi underveis. For de som vil bruke den til bil, har vi lagt inn muligheten for å lade fra 220V dersom det er null vind og nattforhold. Men det skal godt gjøres i det norske klimaet, smiler han.

Se både båten VM900 Fisher og el-garasjen på Sjøen for Alle 20. – 24. mars!

 KJØP BILLETT 

Share this: